Zaregistrujte se u nás, spolu s odběrem newsletterů zde a získejte 10% slevu na jakékoliv laboratorní vyšetření nebo doplňky stravy! Slevový kód obdržíte e-mailem.

Vitamín B3 – Tentokrát z jiného pohledu

Vitamin B3, vitamín PP (Pellagra Preventive factor), kyselina nikotinová jsou shodné názvy pro niacin. Niacin je ve vodě rozpustný vitamin a je jedním z nejmenších vitamínů z rozsáhlé rodiny vitamínů skupiny B.

niacin

Lidské tělo není schopné si tento vitamín samo syntetizovat a ani ukládat, a proto je nutný jeho pravidelný příjem. Niacin lze nalézt v mnoha potravinách živočišného i rostlinného původu jako je maso, luštěniny anebo například v obilí. Nyní se podíváme detailněji na jeho užívání, dávkování, ale také na vedlejší účinky.

Niacin hraje důležitou roli v energetickém metabolismu buňky. Z tohoto vitamínu se syntetizují další látky, které později hrají důležitou roli v metabolických drahách sacharidů, lipidů, aminokyselin apod.

Ochrana před oxidačním stresem a regenerace

Niacin se účastní nejen energetických pochodů v těle, ale plní také roli v regeneraci svalů. Při cvičení se tělo zatěžuje mnoha způsoby a čím je tvrdší trénink, tím jsou následné projevy silnější. Co každý z nás někdy pocítil, je svalová bolest, která se může objevit během anebo po tréninku. Dalšími projevy tvrdého tréninku, které však není tak snadné vidět nebo cítit, je snížení počtu červených krvinek (sportovní anémie) nebo oxidační stres.

Oxidační stres je jev způsobený nerovnováhou mezi volnými radikály a antioxidanty. Volné radikály poškozují a ničí buňky, což vede ke vzniku různých onemocnění. Antioxidanty pomáhají tyto volné radikály neutralizovat.

Během studie provedené v roce 2013 bylo zjištěno, že suplementace niacinem významným způsobem snižuje následky způsobené oxidačním stresem, protože niacin je antioxidantem. Z tohoto důvodu jsme Niacin využili v našem doplňku Recovery.

Dalším zajímavým zjištěním bylo, že suplementace niacinem dokáže zvýšit produkci lidského růstového hormonu (HGH). Ve studii z roku 2018 bylo zjištěno, že koncentrace HGH byla závislá na velikosti dávky niacinu. Zatímco dávka niacinu v rozmezí 250-500 mg nezpůsobila žádný nárůst hladiny HGH, tak dávka vyšší než 500 mg již významným způsobem zvýšila hladinu o několik desítek až stovek procent HGH.

Srdeční choroby

Každý z nás již slyšel něco o cholesterolu a dále například to, že máme HDL nebo LDL cholesterol.  HDL cholesterol je ten „hodný“, ten, kterého máme rádi. Naopak LDL cholesterol je obecně mezi lidmi nazýván jako ten „špatný“, ten, který nechceme a nemáme ho rádi. Nicméně je potřeba zmínit, že LDL cholesterol má svůj význam a jeho role je v organismu důležitá. Je potřeba se zaměřit na to, aby jeho hladina v organiasmu nebyla vysoká.

Vyšší hladina LDL cholesterolu zvyšuje riziko srdečních chorob, protože způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu v cévních stěnách, kde tvoří aterosklerotické pláty. Tím cévy ztrácejí pružnost a zužuje se prostor pro průtok krve. Dalo by se to například přirovnat ke rzi ve vodovodním potrubí. Když nám rez ucpe potrubí, tak nám voda (krev) v potrubí neteče. Niacin dokáže nejen hladinu LDL cholesterolu v těle výrazně snižovat, ale také hladinu HDL cholesterolu zvyšovat.

Nemalým počtem studií bylo potvrzeno, že niacin pomáhá snižovat LDL cholesterol, a naopak zvyšovat HDL cholesterol. Nicméně suplementace niacinem není vhodná pro každého, a zvláště ne pro pacienty, kteří již užívají léky na léčbu lipidové dysbalance (dyslipidémie). Z tohoto důvodu se před začátkem suplementace niacinem vždy poraďte se svým lékařem.

Alzheimerova choroba

Niacin je spojován se zlepšení kognitivních vlastností. Tyto vlastnosti zahrnují paměť, koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení atd. Z tohoto důvodu je u niacinu potenciální možnost v prevenci Alzheimerovy choroby, která je spojována s problémy s pamětí.

Ve studiích v roce 2020 a 2022 se zkoumalo, zda má niacin terapeutický potenciál u této choroby. Ve studiích dostávaly myši niacin. U obou studií byly poté analyzovány jejich mozkové buňky a shodně bylo zjištěno, že niacin má ochranné účinky na mozkové buňky a celkově zlepšuje kognitivní funkce. Vzhledem k tomu, že jsou doposud všechny studie prováděny na zvířatech je použití niacinu u lidí předmětem dalšího výzkumu.

niacin

Diabetes mellitus

Už jsem zmínil, že niacin pomáhá snižovat „špatný“ LDL cholesterol a také umí snižovat hladinu triglyceridů. Lidé s diabetes mellitus mají tendenci mít zvýšenou hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů, a proto byl zkoumán vliv niacinu na jeho hladinu.

Pilotní studie z roku 2014 hodnotila účinek niacinu na hladinu triglyceridů u pacientů s diabetes mellitus 2.typu (DM 2.typu). Bylo zjištěno, že niacin velmi významným způsobem zlepší hladiny triglyceridů u těchto pacientů.

V další studii z roku 2020 se sledoval účinek suplementace niacinem u pacientů s DM 2.typu. Vzorek obsahoval 2 000 pacientů a bylo zjištěno, že suplementace niacinem výrazně snížila hladinu LDL cholesterolu. Role niacinu u pacientů s DM 2. typu je však stále předmětem výzkumu.

Další potenciál

Kromě potenciálních přínosů na zdraví, které jsem popsal výše, je niacin také užíván k léčbě migrén, kůže a zánětlivého onemocnění střev – IBD. Jen ve zkratce zmíním, že IBD choroby jsou skupinou chronických autoimunitních onemocnění postihujících zažívací trakt. Dva hlavní typy IBD je Crohnova choroba a ulcerózní kolitida.

A co když mám niacinu nedostatek?

Nedostatek niacinu může vést k onemocnění Pelagra (červené malomocenství). Odtud název PP pro niacin – Pelagra Preventive factor. Mezi příznaky patří dermatitida, průjem, neurologické potíže, které můžou vést až k demenci.

Má niacin nějaké nežádoucí účinky?

Ano má. Nejběžnějším vedlejším účinkem je zrudnutí kůže, které je spojeno se svěděním nebo brněním. Dále se mohou vyskytovat další příznaky jako bolest hlavy, závrať, snížení krevního tlaku atd.

Jaké je doporučené dávkování?

Doporučenou denní dávkou je 16 mg. Jedná se však o orientační hodnotu a týká se pouze zdravého organismu bez nějaké metabolické poruchy. Také nereflektuje potřeby organismu v případě sportovní zátěže - v tomto případě se dávkování doporučuje mnohonásobně vyšší.

Autor: Filip Ustohal

3

Více informací

  

Literatura a studie

Schandelmaier S.; Briel M.; Saccilotto R.; Kelechi K. O.; Aspagaus A.; Hemkens L. G.; Nordmann A. J: Niacin for primary and secondary prevention of cardiovascular events. Cochrane Heart Group, ed. Cochrane Database of Systematic Reviews 6, 1-98 (2017).

McKenney J.: New Perspectives on the Use of Niacin in the Treatment of Lipid Disordes. Archives of Internal Medicine 164, 697-705 (2004).

Powers S. K.; Jackson M. J.: Exercise-Induced Oxidative Stress: Cellular Mechanism and Impact on Muscle Force Production. Physiological Reviews 4, 1243-1276 (2008).

Hamoud S.; Hayek T.; Hassan A.; Meilin E.; Kaplan M.; Torgovicky R.; Cohen R.: Niacin Administration Significantly Reduces Oxidative Stress in Patients with Hypercholesterolemia and Low Levels of High-Density Lipoprotein Cholesterol. The American Journal of the Medical Sciences 3, 195-199 (2013) 

Moutinho M.; Puntambekar S. S.; Tsai A. P. et al.: The niacin receptor HCAR2 modulates microglial response and limits disease progression in a mouse model of Alzheimer's disease. Science translational medicine 14 (2022).

Galescu O. A.; Crocker M. K.; Altschul A. M.; Marwitz S. E.; Brady S. M. et. al.: A Pilot Study of the Effects of Niacin Administration on Free Fatty Acid and Growth Hormone Concentrations in Children with Obesity. Pediatric Obesity 1, 30-37 (2018).

Moutinho M.; Tsai A.; Puntambekar S. et. al.: Therapeutic potential of niacin in Alzheimer's disease. Alzheimer's & Dementia 16 (2020).

Jenkins D. J. A.; Spence J. D.; Giovannucci E. L. et. al.: Supplemental vitamins and minerals for cvd prevention and treatment. Journal of the American College of Cardiology 22, 2570-2584 (2018).

MacKay D.; Hathcock J.; Guarneri E.: Niacin: chemical forms, bioavailability, and health effects. Nutrition Review 6, 357-366 (2012).

Goldie C.; Taylor A. J.; Nguyen P.; McCoy C.; Zhao X. Q.; Preiss D.: Niacin therapy and the risk of new-onset diabetes: a meta-analysis of randomised controlled trials. Heart 3, 198-203 (2016).

Zhang Z.; Liu M.; Zhou C. et. al.: Evaluation of dietary niacin and new-onset hypertension among Chinese adults. JAMA Network Open 4, 1-12 (2021).

Ding Y.; Li Y.; Wen A.: Effect of niacin on lipids and glucose in patients with type 2 diabetes: A meta-analysis of randomized, controlled clinical trials. Clinical Nutrition 34, 838-844 (2015).

Xiang D.; Zhang Q.; Wang Y. T.: Effectiveness of niacin supplementation for patients with type 2 diabetes: A meta-analysis of randomized controlled trials. Medicine 29, 1-10 (2020).